Dlaczego akumulator samochodowy może się rozładować w korku?
Akumulator rozładowuje się nie tylko w bardzo niskich temperaturach, ale także latem — zwłaszcza w pewnych niekorzystnych warunkach. Dostawcą energii elektrycznej do systemów pokładowych samochodu jest generator, a rozruszniki, wentylatory, sterowniki, lampy i grzejniki są konsumentami. W powolnym ruchu ulicznym w samochodzie świecą się reflektory, kręcą się wentylatory chłodzące, gra system audio, ale generator w tym samym czasie ledwo się kręci.
Rozładowany akumulator w pojeździe
Generator do samochodu jest wybierany w oparciu o zasadę rozsądnej wystarczalności. Ponieważ samochód jest przeznaczony do jazdy, a nie do stania w korkach, obliczono go dla przeciętnego konsumenta, który na autostradzie jeździ na przemian z rzadkim staniem w korkach i normalnym ruchem ulicznym.
Warto tutaj nadmienić, że ostatnio portal haloczestochowa.pl opisywał sytuację, gdy na pobliskiej autostradzie jeden z kierowców zatrzymał się, ponieważ właśnie rozładował mu się akumulator podczas jazdy. Co było przyczyną i jak zakończyła się ta sytuacja? Warto zapoznać się z całym artykułem na podanej wcześniej stronie.
Próby zwiększenia wydajności prądnicy, czyli zmniejszenia stosunku między kołami pasowymi wału korbowego i prądnicy, prowadzą do zwiększonego zużycia łożysk przy wysokich obrotach. Ponadto zamontowanie generatora o większej mocy oznacza dodatkowe kilogramy i większe zużycie paliwa. Wraz ze wzrostem obciążenia generator zmniejsza napięcie wyjściowe. Jeśli obciążenie będzie nadal rosło, akumulator zacznie się rozładowywać.
Spadek napięcia
Jeśli zauważysz spadek napięcia pod obciążeniem (np. ściemniacz reflektorów), powinieneś sprawdzić napięcie na zaciskach akumulatora. Normalne wartości to 13,8-14,2 V. Jeżeli w trakcie odłączania obciążenia napięcie wzrośnie do określonych wartości i nie ma żadnych zastrzeżeń co do stanu sieci, wyciągnij wnioski. Oznacza to, że w korkach przy maksymalnym obciążeniu akumulator może przestać się ładować, więc w takiej sytuacji trzeba będzie zrezygnować z części konsumentów.